Index

Het Kompas

Hoofdstuk 1. De school

1.1 Waar we als school voor staan

Onze visie 

Op Het Kompas geven we kwalitatief goed onderwijs in een veilige leeromgeving waarbij we oog hebben voor ieder kind.

Onze missie 

Op Het Kompas staat kwalitatief goed onderwijs centraal in een veilige en gestructureerde leeromgeving. We hebben oog voor ieder kind en geloven dat elk kind uniek is, met eigen talenten, interesses en onderwijsbehoeften. Vanuit onze christelijke identiteit en onze slogan “Voor ieder kind de juiste koers”, begeleiden we kinderen in hun ontwikkeling tot zelfredzame en betrokken burgers in een snel veranderende maatschappij. 

Onderbouwing visie 

Wij geloven dat kinderen van nature leergierig zijn. Door onderwijs betekenisvol te maken en aan te sluiten bij hun belevingswereld, stimuleren we betrokkenheid, motivatie en plezier in leren. We streven ernaar om leerlingen succeservaringen te laten opdoen, zodat zij vertrouwen opbouwen in hun eigen leerproces. Daarbij bieden we maatwerk waar nodig — zowel voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven als voor leerlingen die verdieping of verrijking aankunnen. 

Onze leerkrachten zijn pedagogisch en didactisch sterk onderlegd en spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van onze leerlingen. Ze bouwen aan een veilige relatie, geven les op basis van het EDI-model en differentiëren gericht. Hun handelen is onderbouwd met actuele inzichten uit de onderwijswetenschap (zoals van Sweller en Willingham) en is gericht op het activeren van voorkennis, het aanbieden van leerstof in stappen, en het bevorderen van kennisopbouw in het lange termijngeheugen. 

We hanteren het leerstofjaarklassensysteem en bieden de basisvaardigheden – lezen, taal, rekenen, schrijven, digitale geletterdheid en burgerschapsvorming – aan in een doorgaande leerlijn. In de groepen 1 en 2 werken we thematisch en spelenderwijs; vanaf groep 3 worden de leerdoelen steeds meer richtinggevend, met koppelingen aan betekenisvolle thema’s. 

Als school zien we onszelf als een mini-maatschappij waarin kinderen kunnen oefenen met verantwoordelijkheden, samenwerken, en het nemen van initiatief. Daarbij is een sterke zorgstructuur onmisbaar. Wij bieden zoveel mogelijk passend en inclusief onderwijs binnen de grenzen van onze mogelijkheden, ondersteund door een team van onderwijsprofessionals en specialisten. 

Ons team blijft continu in ontwikkeling. We leren met én van elkaar binnen een professionele leergemeenschap, onder andere via leerteams en gerichte scholing. Zo waarborgen én verbeteren we de kwaliteit van ons onderwijs — voor ieder kind, iedere dag opnieuw. 

 

1.2  Het bestuur van onze school Stichting PCPO Westland (PCPOW)

Onze school maakt deel uit van de Stichting Protestants Christelijk Primair Onderwijs regio Westland (PCPOW). Deze stichting beheert 15 protestants-christelijke basisscholen in het Westland en Midden-Delfland.  Het bestuur van de stichting is per 1 augustus 2010 opgedragen aan het College van Bestuur, dat wordt gevormd door Henri Koele. De Raad van Toezicht houdt onafhankelijk toezicht op het College van Bestuur. Het voert daarbij wettelijk vastgestelde taken uit, zoals het benoemen, schorsen en ontslaan van het College van Bestuur. Verder wijst de Raad de externe accountant aan en stelt het belangrijke beleidsdocumenten vast (w.o. begroting, jaarrekening en strategisch beleidsplan).

“Voor ieder kind de juiste koers! Veilig, samen en met plezier.”